Browse By

Księgowość w małej firmie

Jeśli prowadzisz małą firmę albo działalność jednoosobową, nie musisz angażować dodatkowej firmy do prowadzenia księgowości. Zazwyczaj niewielkie przedsiębiorstwo wiąże się z małą księgowością, dzięki czemu samodzielnie możesz wykonać te nieskomplikowane czynności. Zazwyczaj jest tak, że im mniejsza jest skala działalności, tym mamy mniej obowiązków, które związane są z rozliczaniem firmy. Mimo wszystko musisz pamiętać o swoich obowiązkach.

Roczne obowiązki przedsiębiorcy podczas samodzielnego prowadzenia działalności

Każda osoba, która chce prowadzić samodzielnie księgowość, musi liczyć się z tym, że będzie mieć trochę więcej obowiązków, które w zależności od specyfiki prowadzonej firmy mogą się różnić. Są jednak typowe zadania, które każdy przedsiębiorca będzie wypełniał.

W ciągu roku każdy zobowiązany jest do:

  1. prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
  2. przygotowania deklaracji rozliczeniowych ZUS
  3. przygotowania deklaracji na potrzeby podatku dochodowego oraz podatku VAT
  4. prowadzenia ewidencji wyposażenia, przebiegu pojazdu, środków trwałych o wartościach niematerialnych i prawnych (takich jak np. oprogramowanie)

Miesięczne obowiązki przedsiębiorcy podczas samodzielnego prowadzenia działalności Oprócz wyżej wymienionych, corocznych obowiązków, przedsiębiorca co miesiąc musi:

  • odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy
  • odprowadzać i złożenie deklaracji podatku VAT
  • opłacać składki ZUS