Wynajem biura w Krakowie- jak to zrobić krok po kroku?
Wynajem lokalu pod biuro najczęściej nie należy do szybkich i prostych zadań. Z jednej strony dlatego, że chcielibyśmy, aby wybrany lokal spełniał wszystkie nasze potrzeby i oczekiwania, z drugiej strony umowy najmu często są zawierane na dość długi okres czasu. W jaki sposób podejść do tego zadania i jak wygląda wynajem biura w Krakowie krok po kroku?
Krok 1- Zdefiniowanie potrzeb firmy
Jeśli wyruszymy na poszukiwania bez odpowiedniego przygotowania- możemy wręcz utonąć w ogromnym zróżnicowaniu ofert. Po pierwsze warto oszacować jak dużego lokalu potrzebujemy oraz czy ma on się znajdować w centrum, na obrzeżach czy może w jakiejś konkretnej dzielnicy. Czy ma to być lokal w nowym biurowcu czy w zabytkowej kamienicy? A może chcemy wynająć biurko w strefie coworkingowej? W przypadku niektórych działalności może się okazać, że będziemy potrzebowali lokalu o specjalnym układzie pomieszczeń. Potrzeby lokalowe takie jak np. pomieszczenie pod zaplecze czy sala konferencyjna są bardzo istotne i wpływają na koszty wynajmu biura w Krakowie.
Krok 2- Oszacowanie budżetu
Jeszcze jedną ważną rzeczą jest racjonalne oszacowanie budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na cel wynajmu. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę, że czynsz stanie się naszym kosztem stałym. Jeśli chodzi o wynajem biura w Krakowie, koszt waha się w granicach od 30 do 50-60 zł miesięcznie za każdy metr kwadratowy. Do tej kwoty trzeba doliczyć ewentualne opłaty administracyjne oraz media według zużycia.
Krok 3- Sprawdzanie ofert
Możemy samodzielnie przeglądać oferty, które pojawiają się w serwisach z ogłoszeniami. Warto śledzić także grupy tematyczne w mediach społecznościowych. Alternatywnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług biura nieruchomości. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że będzie się to wiązało z dodatkowymi kosztami.
Krok 4- Oględziny wybranych lokali
Jest to bardzo ważny etap, w którym wybieramy najciekawsze lokale z ogłoszeń i udajemy się na ich oględziny. Podczas oględzin możemy wykryć ewentualne usterki lub też zwrócić uwagę na kwestie, które nie były podane w ogłoszeniu, a które nie do końca nam odpowiadają. Wszystko to może być podstawą do ewentualnych negocjacji cenowych.
Krok 5- Podpisanie umowy
Przemyślany wynajem biura w Krakowie krok po kroku to także świadome i dokładne zapoznanie się ze wszystkim, co zawiera umowa najmu. Niestety, dość często zawarta umowa bywa źródłem rozczarowań dla najemcy po czasie. A przecież można tego uniknąć i spróbować negocjować te zapisy w dokumencie, które nie do końca nam odpowiadają.
– W szczególności powinniśmy zwrócić uwagę na kwestie dodatkowych opłat, czyli kaucji, które najemca obliguje się do wypłacenia w określonych przypadkach.
– Kolejną, bardzo ważną kwestią jest czas, na jaki zawierana jest umowa. Może to być czas określony lub nieokreślony. Umowa może zawierać informację o ewentualnych karach umownych za jej zerwanie przed czasem, co dotyczy umów na czas określony. Dobrze jest być ich świadomym. W przypadku tej drugiej opcji obowiązuje 3 miesięczny czas wypowiedzenia umowy przy założeniu, że najemca uiszcza czynsz co miesiąc.