Browse By

Wynajem biura w Krakowie- jak to zrobić krok po kroku?

Wynajem lokalu pod biuro najczęściej nie należy do szybkich i prostych zadań. Z jednej strony dlatego, że chcielibyśmy, aby wybrany lokal spełniał wszystkie nasze potrzeby i oczekiwania, z drugiej strony umowy najmu często są zawierane na dość długi okres czasu. W jaki sposób podejść do tego zadania i jak wygląda wynajem biura w Krakowie krok po kroku?

Krok 1- Zdefiniowanie potrzeb firmy

Jeśli wyruszymy na poszukiwania bez odpowiedniego przygotowania- możemy wręcz utonąć w ogromnym zróżnicowaniu ofert. Po pierwsze warto oszacować jak dużego lokalu potrzebujemy oraz czy ma on się znajdować w centrum, na obrzeżach czy może w jakiejś konkretnej dzielnicy. Czy ma to być lokal w nowym biurowcu czy w zabytkowej kamienicy? A może chcemy wynająć biurko w strefie coworkingowej? W przypadku niektórych działalności może się okazać, że będziemy potrzebowali lokalu o specjalnym układzie pomieszczeń. Potrzeby lokalowe takie jak np. pomieszczenie pod zaplecze czy sala konferencyjna są bardzo istotne i wpływają na koszty wynajmu biura w Krakowie.

Krok 2- Oszacowanie budżetu

Jeszcze jedną ważną rzeczą jest racjonalne oszacowanie budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na cel wynajmu. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę, że czynsz stanie się naszym kosztem stałym. Jeśli chodzi o wynajem biura w Krakowie,  koszt waha się w granicach od 30 do 50-60 zł miesięcznie za każdy metr kwadratowy. Do tej kwoty trzeba doliczyć ewentualne opłaty administracyjne oraz media według zużycia.

 

Krok 3- Sprawdzanie ofert

Możemy samodzielnie przeglądać oferty, które pojawiają się w serwisach z ogłoszeniami. Warto śledzić także grupy tematyczne w mediach społecznościowych. Alternatywnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług biura nieruchomości. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że będzie się to wiązało z dodatkowymi kosztami.

Krok 4- Oględziny wybranych lokali

Jest to bardzo ważny etap, w którym wybieramy najciekawsze lokale z ogłoszeń i udajemy się na ich oględziny. Podczas oględzin możemy wykryć ewentualne usterki lub też zwrócić uwagę na kwestie, które nie były podane w ogłoszeniu, a które nie do końca nam odpowiadają. Wszystko to może być podstawą do ewentualnych negocjacji cenowych.

Krok 5- Podpisanie umowy

Przemyślany wynajem biura w Krakowie krok po kroku to także świadome i dokładne zapoznanie się ze wszystkim, co zawiera umowa najmu. Niestety, dość często zawarta umowa bywa  źródłem rozczarowań dla najemcy po czasie. A przecież można tego uniknąć i spróbować negocjować te zapisy w dokumencie, które nie do końca nam odpowiadają.

 

– W szczególności powinniśmy zwrócić uwagę na kwestie dodatkowych opłat, czyli kaucji, które najemca obliguje się do wypłacenia w określonych przypadkach.

 

– Kolejną, bardzo ważną kwestią jest czas, na jaki zawierana jest umowa. Może to być czas określony lub nieokreślony. Umowa może zawierać informację o ewentualnych karach umownych za jej zerwanie przed czasem, co dotyczy umów na czas określony. Dobrze jest być ich świadomym. W przypadku tej drugiej opcji obowiązuje 3 miesięczny czas wypowiedzenia umowy przy założeniu, że najemca uiszcza czynsz co miesiąc.