Browse By

Zakładamy firmę- co może być nam potrzebne?

Osoba, która właśnie staje się przedsiębiorcom i zaczyna prowadzenie własnej działalności gospodarczej, zawsze ma sporo na głowie. A jednak, obok dokumentów, podań i innych spraw na już, potrzebne jest też odpowiednie miejsce do pracy, a także adres siedziby firmy, który będziemy musieli wskazać już podczas jej rejestracji. Może się więc okazać, że już na starcie będziemy musieli obejrzeć różnego rodzaju lokale do wynajęcia, w których będzie miejsce na to, aby faktycznie móc prowadzić działalność. Trzeba więc poważnie podejść do tego tematu, zwłaszcza, że podpisywane umowy często są dla obu stron mocno wiążące.

Co wybrać na start? Jaki lokal będzie najlepszy?

Z pewnością nie ma potrzeby od razu wynajmować biura o bardzo dużej powierzchni „na wyrost”. Będąc dopiero na początku drogi, nie wiemy jeszcze do końca, co będzie nam potrzebne, ile osób będziemy chcieli zatrudnić i ile przestrzeni będziemy potrzebować. Pamiętajmy także o tym, że opłaty związane z wynajmem nie są jednorazowe i najprawdopodobniej będą dla nas stanowiły jeden z większych kosztów miesięcznych. Zakładanie własnej firmy już od samego początku powinno być przemyślane- dobrze więc zastanówmy się, czy będzie nas stać na taki wydatek. Szukając lokali, a następnie podpisując umowę szczegółowo wczytajmy się w to, czy daje nam ona możliwość wcześniejszego wypowiedzenia najmu. Powinniśmy bowiem wziąć pod uwagę każdy scenariusz- zarówno taki, że podczas trwania umowy nagle nasza firma tak się rozrośnie, że będziemy musieli szukać większego lokalu, jak i taki, że być może będziemy musieli zakończyć naszą działalność.

Negocjacje oraz sama umowa

Zawsze warto jest negocjować cenę czynszu, tym bardziej, jeśli zainteresował nas lokal, który już od dłuższego czasu był ogłoszony, a wcześniej nie udało się znaleźć chętnego. Wówczas czołowym argumentem może być to, że jeśli właściciel nie obniży ceny i nam lokalu nie wynajmie, to ten nadal będzie stał pusty, a zarobek z niego będzie żaden. Zwróćmy także uwagę na to, co finalnie znajdzie się w umowie najmu. Jeśli ją podpiszemy to automatycznie zgadzamy się na wszystkie ustalenia. Przede wszystkim ważne są kwestie związane z płatnościami oraz ewentualną kaucją, jaką trzeba zapłacić dodatkowo. O ile na samym początku dokumenty możemy podpisywać w miłej atmosferze, pamiętajmy, że przy dłuższym okresie wynajmu zawsze mogą pojawić się jakieś kwestie sporne, a wtedy zazwyczaj obie strony odnoszą się do sporządzonej na wstępie umowy. Stanowi ona zabezpieczenie obu stron- zarówno najemcy jak właściciela.

Pierwsze kroki w nowym biurze

Posiadaną przestrzeń powinniśmy dostosować do własnych potrzeb, ewentualne kwestie związane z remontem powinny więc również zostać ustalone z właścicielem. Czasem lokal nie potrzebuje żadnych dodatkowych prac, ale zdarzają się i takie miejsca, gdzie konieczne jest malowanie ścian, a nawet wymiana podłogi. Ważne więc, aby ustalić, kto będzie nadzorował remont oraz kto pokryje wszelkie koszty z nim związane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *